Chiafrø-pudding

Chia-pudding1

Chia-frø går under betegnelsen supermat og du kan lese mer om de næringsrike chiafrøene her.

Det er mange måter å bruke chiafrø på. Chiafrø danner en gele når de blandes i væske, og de kan brukes i alt mulig fra brødbakst, grøter, middager og mange typer desserter – det er bare å bruke fantasien!

Chiafrø-pudding av yoghurt til 2 personer:

4 dl naturell yoghurt

4 ss kesam med vaniljesmak

ca 3 ss chiafrø

vaniljesukker etter smak

vaniljefrø etter smak

friske eller opptinte bær – 2-3 ss pr porsjon

sukker eller sukrin etter smak

Fremgangsmåte:

Bland naturell yoghurt og vaniljekesam i en bolle. Smak til med eventuelt vaniljesukker, sukker eller sukrin etter behov. Bland inn chiafrøene og rør godt. Frøene begynner ganske snart å svelle, og blandingen tykner i løpet av 15-30 minutter. Prøv deg fram hvor fast du liker puddingen – med 3 ss chiafrø så synes jeg denne “puddingen” blir en mellomting , altså ikke for fast.

Tilslutt røres bærene “halveis” inn i blandingen som her på bildet, eller etter ønske. Dagens bær hos meg er rips og blåbær.

Chia-pudding

Denne yoghurtblandingen kan også brukes til å legge bær, yoghurt og f eks kornblanding lagvis i et lekkert glass om kvelden og la det stå i kjøleskapet over natten, så har du en nydelig frokost som venter på deg, eller en næringsrik lunsj!

Chia-pudding5

Anbefaler deg å lese om chiafrø her hvis du ikke har hørt om dem, de er veldig næringsrike, så velgjørende for mage/tarmsystemet og gir masse energi!

Chia-pudding6

Lykke til!

Chia-pudding4

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s