Italiensk lasagne

lasagne1

Det er utrolig mange variasjoner av lasagne – men her kommer min personlige favoritt!

 Ingredienser:

2 store løk

3-4 hvitløksbåter

3-4 ss olivenolje

2-3 bokser hermetiske hakkede tomater

friske urter som basilikum, timian og oregano eller bruk tørkede

1 laurbærblad

ca 3 ss søt chilisaus

2-3 ss tomatpure

1-2 store raspede gulrøtter

noen spinatblader?

ca 12 lasagneplater

2-3 dl ost (f eks cheddar, sveitserost,norwegia – du kan også blande)

salt og pepper

Bland alt og la tomatsausen koke ca 20 minutter.

Hvit saus:

2-3 ss smør

3 ss hvetemel

6-7 dl melk

salt og pepper

3-4 osteskiver oppi sausen

ekstra revet ost mellom lagene når du skal ha lasagnen i formen

200 grader/45-60 minutter/rille nr 2 nedenfra/avkjøles minst 1/2 time før servering

Smak begge sausene godt til før du legger dem lagvis i ei smurt lasagneform – er det store biter av grønnsaker i tomatsausen, så kan du bruke stavmikseren noen sekunder.

Legg først tomatsaus, så lasagneplater, hvit saus og litt revet ost – og slik fortsetter du til de siste lasagneplatene er på plass og husk at du avslutter med hvit saus og revet ost på toppen.

Jeg steker den første halvtimen med aluminiumsfolie over formen – så uten folie siste del av steketiden – til lasagnen er gylden og lekker!

lasagne

Noen ganger har jeg litt ekstra godsaker oppi sausen utenom oppskriften..

lasagne2

Kjøkkenet er hjemmets hjerte”, hadde Lola ofte sagt til ham. ” Når et hjem har et varmt og travelt kjøkken, kan du være sikker på at de som bor der er sunne og sterke”

 Utdrag fra boken MOFONGO – Mat for sjelen

lasagne3

 ” Jeg kan fortelle deg hva himmelen er for meg. Det er dette bordet her, med alle jeg noen gang har vært glad i, sittende rundt. Vi spiser et festmåltid vi har laget sammen, og vi ler og forteller historier. Noen ganger gråter vi litt også, men for det meste så har vi det storartet. Det er min himmel.”

Abulele Lola fra boken MOFONGO – Mat for sjelen

Var ikke dette helt nydelig sagt?

Deilig mat og bare samles rundt bordet – joda, det jubler litt ekstra i blodet !

For mat samler sjeler.

lasagne4

Lykke til med italiensk lasagne – og fine stunder rundt matbordet!

 

Leave a comment