Pizza med urter og chevre

pizza1

 Akkurat nå bugner det av urter både i butikken, hos gartneriene og i krukker og bed, eller kanskje du er så heldig å ha friske urter selv!

Denne pizzaen kan du fylle med det du ønsker, og det aller meste kan bli en slik nydelig og sprø pizza som smaker helt spesielt av friske urter – ja, egentlig synes jeg dette er smaken av sommer!

Det er viktig å bare ha passelig med fyll på pizzaen og ikke overdrive, slik at de gode smakene vi vil fremheve kommer til sin rett. Tenk ut noen få ingredienser og prøv deg fram med hva du liker best.

Forslag til smaker som jeg har brukt akkurat i denne pizzaen:

Tomatsaus, urter av basilikum, oregano, timian, klippet gressløk, små biter av rød paprika og småhakket squash og mild Chevre ost (Tine). Før servering hadde jeg ruccola fra hagen på toppen – det ble veldig godt!

pizza2

Hvis du ønsker en tynn og sprø pizzabunn, er det viktig å bruke et pizzamel som er ekstra finmalt slik som italienerne bruker det. Da blir deigen smidig og lett å forme slik du vil.

Det finnes flere sorter pizzamel i velassorterte dagligvarebutikker, her har jeg brukt Møllerens tipo 0. For ekstra sprø bunn er det ideelt å bruke en pizzastein som varmes opp i stekovnen først, men det gikk veldig bra med to stekebrett smurt med olivenolje også.

049

PIZZABUNN:

5 dl pizzamel tipo 0

1/2 ts salt

1/2 pose tørrgjær

2 ss olivenolje

2 dl lunkent vann (ca 38 grader)

FREMGANGSMÅTE:

Ha alle ingrediensene i kjøkkenmaskinen, og elt godt.

Deigen kan være litt løs – ikke fast, juster mel/væske hvis nødvendig.

Hev deigen 1/2 time eller til dobbelt størrelse.

Steketid: 10-12 min. Temperatur. 250 grader.

Etter hevingen lages en stor pizza på ett stekebrett, eller to mindre pizzaer på to brett.

Smør brettene med olivenolje og kjevle deigen helt tynt utover brettet. Ha på fyll og stek pizzaen med en gang. Topping med friske urter / ruccola like før servering. 

pizza3

 TIPS: Kna deigen litt og form den på disken før du kjevler den utover brettet. En fuktig klut under brettet holder brettet rolig mens du kjevler! Chevre er min favoritt på denne pizzaen, men mozzarella og fetaost er også nydelig variasjon. 

015

Med et lite glimt fra rikdommen i urtekrukkene mine nå i mai, så ønsker jeg deg lykke til med å lage din egen favorittpizza!

solsikker11

 

013

Leave a comment